søndag 15. juni 2014

Smørgrøt

Smørgrøt har jeg hverken laget eller smakt på mange mange år, men jeg laget den ofte da jeg var yngre. Her en dag jeg hadde lovet datteren min havregrøt, og da vi ikke hadde mer havregryn igjen, kom jeg på å lage denne grøten. Den er svært lettlaget, og smaker godt=)

Du trenger:
2 spiseskjeer smør
2-3 spiseskjeer hvetemel (kanskje mer, føl deg frem)
melk

Smelt smøret i en kjele, tilsett mel og rør sammen. Det skal bli så tykt at det danner seg klumper i bunnen av kjelen, du ser når det er passe med mel. Så er det bare å spe ut med melk til grøten er passe tykk, la det koke opp mellom hver gang du har på mer melk slik at du ser hvor tykk den blir før du evt heller på mer melk. Husk å røre godt så det ikke blir klumper. La grøten putre 5 minutter for å få ut litt av melsmaken, og så er grøten ferdig til servering. Strø på kanel og sukker=) Min datter synes dette var kjempegodt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar